سازمان حقوق بشر اهواز در روز شنبه ۶ تیر با انتشار بیانیهای از صدور حکم دو سال زندان برای امین عسکراوی، شاعر عرب اهوازی، توسط نهادهای قضائی جمهوری اسلامی در روز چهارشنبه گذشته خبر داد.
عسکراوی ۲۳ ساله و از اهالی شهر شادگان است. او به مدت ۵ ماه تحت بازداشت بوده، و طی این مدت در معرض بازجوییهای طولانی همراه با تحقیر و توهین و شکنجه جسمی و روحی قرار گرفته است. او اخیرا با سپردن وثیقه سنگین به طور موقت از زندان آزاد شده بود، اما اکنون با حکم دو سال زندان مواجه شده است.
فعالان اهوازی میگویند حکم دو سال زندان برای شاعری که «تنها جرم وی سخن گفتن است»، نشانگر برنامه سازمانیافته جمهوری اسلامی و نهادهای قضائی آن برای سرکوب هر رویکرد متفاوت از ایدئولوژی حاکم، و زیر پا گذاشتن اصول اولیه حقوق شهروندان، به ویژه حقوق اقوام و مذاهب مختلف در ایران است.
سازمان حقوق بشر اهواز در پایان بیانیه خود، ضمن اینکه خواستار آزادی فوری و بدون قید و شرط امین عسکراوی و دیگر زندانیان اندیشه در اهواز و سراسر کشور شده است، تأکید میکند که حکم دو سال زندان برای شاعری مانند عسکراوی، شیوه کار نهادینه دستگاههای جمهوری اسلامی برای ساکت کردن کسانی است که به شیوههای مسالمتآمیز خواهان اصلاح امور کشور هستند.
در این زمینه، سازمان حقوق بشر اهواز همچنین خواستار دخالت سازمانهای بینالمللی حقوق بشر برای جلوگیری از نقض فاحش موازین و معیارهای انسانی در زندانهای جمهوری اسلامی در سایه حکومت ولی فقیه، و ثبت و گزارش این نقض گسترده حقوق بشر در ایران به ویژه در ماههای اخیر شده است.
در ماههای اخیر گزارشهای متعددی از بازداشت فعالان مدنی، شهروندان اهل سنت، فعالان فرهنگی، و شهروندان ساکن شهرهای مختلف خوزستان منتشر شده است. بسیاری از این بازداشتها بدون ارائه مستندات روشن قضایی و در شرایطی صورت گرفته است که خانوادهها برای مدتی طولانی از سرنوشت بازداشتشدگان بیاطلاع بودهاند.