لینکهای قابل دسترسی

چهارشنبه ۹ فروردین ۱۳۹۶ ایران ۱۱:۵۱
روسیه روز پنجشنبه از مسدود کردن سایت های اینترنتی منتقد کرملین خبر داد. به نظر می رسد که این اقدام، حرکتی دیگر از سوی حاکمیت روسیه در جهت ساکت کردن صداهای مخالف در فضای مجازی است.

در این میان سایت های مستقل خبری و حامی اپوزیسیون، وبسایت گری کاسپاروف، از رهبران مخالفان مسکو، و همچنین وبلاگ پرطرفدار و مخالف فساد متعلق به الکسی ناوالنی مسدود شده اند.

اداره نظارت بر رسانه های روسیه گفت: «دادستانی روسیه به شرکت های اینترنتی دستور داد تا دسترسی به این منابع اینترنتی را مسدود کنند.» او گفت وبلاگ آقای ناوالنی شرایط حبس خانگی را که اخیرا بر او اعمال شده نقض کرده است. او در حال گذراندن ۵ سال حبس تعلیقی به جرم سرقت است. ناوالنی می گوید این اتهامات یکسره ساخته و پرداخته کرملین است.

اداره نظارت بر رسانه های روسیه همچنین گفت «دلیل انسداد ۳ وبسایت دیگر به خاطر آن بود که آن ها فراخوان فعالیت های غیرقانونی و شرکت در گردهمایی های مخالف دولت را منتشر ساختند.»

نیکولای رودنسکی، معاون سردبیر یکی از سایت های مخالفان به بخش روسی صدای آمریکا گفت که سردبیران هیچ گونه اطلاع دقیقی از دلیل بسته شدن وبسایت ندارند. سردبیر یکی دیگر از وبسایت های مسدود شده، اقدام فوق را «شیطانی» و «نقض مستقیم» تمامی اصول آزادی بیان خوانده است.

ده روز پیش اداره نظارت بر رسانه های روسیه با اجرای دستور دادستانی ۱۳ وبسایت اینترنتی مرتبط با «گروه های ملی گرای اوکراین» را بست.

روزنامه نگاران و فعالان اینترنتی در روسیه نگران افزایش فشارهای دولت و سانسور بیشتر بر اینترنت و کنترل بیشتر آن بر جامعه، همزمان با افزایش تنش ها میان مسکو با آمریکا و اتحادیه اروپا بر سر اوکراین هستند.

سخنگوی الکسی ناوالنی روی توییتر گفت: «این تازه ترین تصمیم سیاسی در چارچوب پاکسازی فضای رسانه ای است.»

کرملین هرگونه اتهام مبنی بر اعمال سانسور و فشار بر رسانه ها را رد می کند اما سازمان های دیدبانی رسانه ای با نظر کرملین مخالفند.

سازمان گزارشگران بدون مرز در گزارشی که در روز ۱۲ مارس به مناسبت روز جهانی مبارزه با سانسور سایبری منتشر کرد، اقدامات دولت روسیه را محکوم کرد و روسیه را یکی از «دشمنان اینترنت» توصیف کرد.

این گزارش گفت روسیه قوانین خطرناکی را بر جریان اخبار و اطلاعات و آزادی بیان در فضای آنلاین حاکم ساخته است.
XS
SM
MD
LG